Program

Sobota, 21 kwietnia 2018


Panel 1 • 9:00-10:30

Dr hab. Natasza Korczarowska (Uniwersytet Łódzki)
X-History. Filmowy cykl Marvel Comics jako strategia postmodernistycznego przepisywania historii

Mgr Hanna Kowalska (Uniwersytet Wrocławski)
Motyw dzieciństwa i dorastania we współczesnym kinie fantasy

Wiktor Magdziarz (Uniwersytet Warszawski)
Istota fantastyczna jako punkt wyjścia filmowej narracji o płynnej nowoczesności. Przypadek „Shape of Water” Guillermo del Toro

przerwa na kawę

Panel 2 • 11:00-12:30

Mgr Aleksandra Kacianowska (Uniwersytet Szczeciński)
Opór i system. O relacjach władzy i technologii  w polskiej fantastyce

Mgr Aleksandra Łuksza, mgr Paweł Gąska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Trudne dorastanie maszyn

Mgr Rafał Kosewski (Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS)
Kompasy zamiast map. Antycypacja przyszłości w oparciu o metody dizajnu krytycznego

przerwa na kawę

Panel 3  • 13:00-14:30

Mgr Maria Pawlicka (Uniwersytet Łódzki)
Narracje mitologiczne w anime i mandze

Mgr Monika Karpińska (Uniwersytet Rzeszowski)
Właściwości mitopoetyczne „Sagi o wiedźminie” Andrzeja Sapkowskiego

Monika Jasek (Uniwersytet Warszawski)
Figura zbawcy w literaturze fantastycznej

przerwa na lunch (we własnym zakresie)

Panel 4 •  16:00-17:30

Dr Sylwia Borowska-Szerszun (Uniwersytet w Białymstoku)
Ile średniowiecza w średniowieczu? O średniowieczności w literaturze fantasy

Dr hab. prof. UWM Joanna Kokot (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski)
Tekst i świat. Zabieg przeplatanki i jego funkcje w „Grze o tron” George’a R.R. Martina

Mgr Radosław Rogowski (Uniwersytet Jagielloński)
Rzeczywistość fantastyczna jako alternatywna wizja historii w prozie Roberta E. Howarda

przerwa na kawę

Panel 5 • 18:00-19:30

Mgr Natalia Sadowska (Uniwersytet Łódzki)
Elena Garro jako prekursorka realizmu magicznego

Paulina Kaleta (Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS)
Oczyszczanie jajkiem i wełna na kołtun – czyli dlaczego „Szeptuchę” zaliczamy do realizmu magicznego

Mgr Joanna Mikołajczuk (Uniwersytet Warszawski)
Historia science fiction w lustrze Teodora Tripplina

 

Niedziela, 22 kwietnia 2018


Panel 6 • 8:00-9:30

Mgr Ewelina Tkacz (Uniwersytet Jagielloński)
Latający dywan proroka Eliasza, czyli kreacja światów fantastycznych i transfikcjonalność w baśni judaistycznej

Mgr Tomasz Niezgoda (Uniwersytet Jagielloński)
Sandman” Neila Gaimana jako epifania wydarzeniowej imaginacji

Mgr Grzegorz Zyzik (Uniwersytet Opolski)
ABC przerażania. Demoniczna symbolika szkoły w „Obscure”

przerwa na kawę

Panel 7 • 10:00-11:30

Mgr Joanna Brońka (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN)
Fantastyczne postaci i próba określenia ich symboliki na przykładzie obrazu „Ogród rozkoszy ziemskich” Hieronima Boscha

Mgr Katarzyna Kościelny (Muzeum Śląskie w Katowicach)
Świat równoległy Teofila Ociepki

Mgr Magda Ebert (Uniwersytet Łódzki)
„Gotyckie”, „fantastyczne”, „niesamowite”, czyli świat wyobraźni w opowiadaniach Karen Blixen z tomu” Siedem niesamowitych opowieści”

przerwa na kawę

Wykład gościnny • 12:00-13:30

Dariusz Brzostek (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Racjonalność, fantastyczność, niemożliwe. Horror i studia kulturowe

Przedmiotem mojej refleksji staną się kluczowe, jak mniemam, kategorie kulturowe pozwalające definiować horror i szeroko rozumianą fantastykę w dobie późnej nowoczesności. Będą to m. in. takie pojęcia, jak: „racjonalność”, „niemożliwe”, „tożsamość”, „różnica” oraz „powtórzenie”. Postaram się sformułować kilka pytań związanych z lokalnością racjonalności, politycznością różnicy i estetyzacją tożsamości w świecie postępującej globalizacji, w którym, jak przed laty pisał Fredric Jameson, „żywioł apokaliptyczny zmienia się w dekoracyjny”, a katastrofy mają charakter li tylko estetyczny. Obszarem odniesienia staną się teksty kultury przyjmujące postać czystej stylizacji i horroru retro oraz te, które pozwalają na przezwyciężenie lektury afektywnej dzięki przemożnej władzy powtórzenia schematu.

Wykład będzie nagrywany. Z tego względu sala zostanie zamknięta na czas trwania wydarzenia, a wszyscy obecni będą proszeni o niezakłócanie nagrywania

Więcej informacji o wykładzie

przerwa na kawę

Panel 8 • 14:00-15:30

Mgr Irena Koza (Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie)
Wiarygodna fikcja Tadeusza Bułharyna

Mgr Miłosz Markocki (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
„Lord of the Rings Online”: zabawa historią z zachowaniem sjużetu tekstu źródłowego

Mgr Joanna Dulewicz (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Mitotwórstwo według J.R.R. Tolkiena

Podsumowanie obrad

Grafika: Jonas de Ro, Solace

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s